Pagina's

dinsdag 9 april 2013

Tutdoekje draak

Een vriendin van me was zwanger, en nu kan je dat natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan. Ik wilde iets persoonlijks geven aan de kleine. Het is zo makkelijk naar de winkel gaan en iets meenemen, maar als je dan iets geeft waar je zelf veel tijd en energie in hebt gestoken voelt dat gewoon veel lekkerder.

Het begon allemaal al bij de zoektocht naar de juiste wol. Ik wilde dat het lekker zacht is, zodat je het lekker kan knuffelen. Maar de dame in de winkel zei, en inderdaad het klinkt erg logisch, dat als het pluist, dat ook niet lekker voor de baby is als dat allemaal in zijn mond kwam.
Dus ze raadde me aan een combinatie van katoen en acryl te gebruiken. Dus deed ik dat.

Ik had al van verschillende patroontjes onderdelen gezocht om te gebruiken voor het idee dat ik had, en het kopje, pootjes enzovoort gingen dan ook goed vooruit.
Maar bij de vijfhoek werd het minder gemakkelijk (terwijl ik dus dacht dat dat het makkelijkst ging zijn)

Ik wilde geen echte granny maken, omdat ik de gaatjes erin zo groot vind. Stokjes zijn eigenlijk erg groot, en dat leek mij niet echt knuffelig. Maar vaste leek me dan weer te vast ;) Dus wilde ik en vijfhoek haken van halve stokjes. Dan heeft het toch het "luchtige" van stokjes, maar zijn de gaatjes minder groot. En de vijfhoek natuurlijk om de 4 pootjes en de staart eraan te kunnen zetten op elke hoek.

Maar daar begon dus mijn avontuur. Ik ben nog niet heel ervaren in haken, maar ik had al de logica dat om een vijfhoek te haken, je gewoon 5x moest vermeerderen. Maar daar liep het fout. Hoeveel moest je vermeerderen? Soms las je gewoon dat je met 1 moest vermeerderen per keer (dus 5 extra per ronde) en ergens anders las ik 3 vermeerderen (dus 15 extra). Maar beide geprobeerd, en het werd niet vlak!
Tot ik uit frustratie eens ging opzoeken hoe dat kon, en wat bleek nu? Elke soort steek heeft zijn eigen aantal dat je moet vermeerderen om hem vlak te houden! Ik wist dat dat zo was bij keer-losse, maar blijkbaar is dat ook bij het gewone in cirkels werken.
Weer wat bijgeleerd :) Daarna ging het natuurlijk allemaal een stuk sneller en is hij af. Ik ben er zelf heeeel erg trots op, ik vind hem super leuk. Het was nog lastig om hem weg te geven, maar denk dat zij er meer aan hebben dan ik ;)

Hier het resultaat:
De foto's maken hem soms iets lichter dan hij is, de draak is zo felrood als de foto van de kop, of van de staart.

1 opmerking:

  1. Wauw die is leuk. Daar zal ze vats blij mee zijn. ik snap dat je het meoilijk vond hem af te geven.

    BeantwoordenVerwijderen